torstai 6. maaliskuuta 2008

Don't hijack a Ferrari if you don't know how to drive

Tänään olen ajatellut muun muassa seuraavaa:

- Toisinaan, tiettyjen asioiden perään haikailtuaan on kovin terveellistä kohdata näitä asioita tosielämässäkin. Muistaa taas, miksi oikeestaan se on parempi näin. Paljon parempi.

- Miten on tiettyjä ominaisuuksia, joita ei kukaan kykene keneenkään istuttamaan. Niitä ei imetä äidinmaidosta eivätkä ne tule selkäytimestä. Niitä joko on tai sitten niitä ei ole, ja se siitä.

- Mun naapurit lopettivat ilmeisen hätääntyneinä hetkeksi sisätupakointinsa, kun mä kävin eräs aamu sujauttamassa niiden postiluukusta lapun, jossa kohteliaasti ja ystävällisesti, joskin napakasti ja juonikkaasti huomautin tästä havaitsemastani epäkohdasta ja pohdin jatkotoimenpiteiden mahdollisuutta ja tarvetta. Nyt ne ovat ilmeisesti rohkaistuneet uudelleen, mutta vain yötupakoinnin osalta. Mä salaa toivon, että ne joskus vähän sammuisivat sänkyynsä ja heräisivät juuri, kun liekki suutelee jalkapohjaa. Tietenkin niin, ettei ketään muita tarvitsisi vaivata, esim. minua naapurin ja pelastajia, no, pelastajien ominaisuudessa. Jospa ne siitä järkkyisivät sen verran, että vaikka lopettaisivat koko touhun. Tai sitten niitten jalkapohja tosiaan vioittuisi niin pahasti, etteivät ne enää pääsisi kiipeämään tuuletusparvekkeelle savukkeelleen ja sitten niiden olisi välttämätöntä hinuttaa sen keittiöflektin alla. Toisinaan kyse on sekunneista.

- Istuessani tänään Hämähäkkipojan vieressä autossa mun oli vaikea muistaa, miksi olin siihen pikkuisen ihastunut vielä loppusyksystä. Koska se ei luvalla sanoen ole kovinkaan miehekäs ja voin elävästi kuvitella, että suhteessa se on juuri sellaista nokkiinsa ottavaa ja kohtelua vaativaa migreenityyppiä. Sitä tyyppiä, jota mun mielestä yhdenkään ihmisen, mutta etenkään miehen ei tulisi koskaan, ikinä, milloinkaan, missään olosuhteissa edustaa. Ei pidä ymmärtää väärin, loistotyyppi se on edelleen ja sitä paitsi oikeasti mallin näköinen. Ja lisäksi musta on kiva, että mä olen viime kerrat kiivennyt huomattavasti sitä taitavammin. Pikkusielu kun olen.

- Miten ihmisten välisestä kanssakäymisestä häviää täysin kaikki ylenmääräinen kontrollointi ja tikahtelu, kun niiden välissä ollut lataus syystä tai muusta purkautuu ja katoaa.
Toisissa tapauksissa tämä johtaa oikean ystävyyden syntyyn, pakottomaan ja viihtyisään yhdessäoloon, sellaiseen toiselle tasolle kohonneeseen välittämiseen.
Toisissa tapauksissa seurauksena on kaikenlaisen yhteydenpidon näivettyminen, ehkä jopa seuran välttely ja yleinen vaivaantuneisuus tai vastaavasti yhdentekevyys.

- Kenelle mä soitan, kun joku tai jokin on saanut mut hieman suunniltani? Ennen soitin suoraan Reinolle; nyt mulla on sitäkin parempi ensiosoite.
Sitä paitsi huomenna on taas perjantai ja edessä on kokonainen viikonloppu täynnä kiireettömyyttä, mukavia juttuja ja loistotapahtumia sekä huikeaa seuraa.

- Nyt vois olla vähän aikaa juuri näin. Täsmälleen näin.
Tai ehkä pidempäänkin, kuka tietää.

6 kommenttia:

Mierolainen kirjoitti...

Mä oon monesti miettinyt sisätupakointia. Kerran harrastanutkin himassa. Haisi sohva niin kuvottavalle sen illan jälkeen, ettei enää ikinä.

Oisko toi ihmisten kanssakäyntimuutos johtuvainen siitä ettei tarvitse antaa "hyvää kuvaa" itsestään? Siis, siloitella käyttäytymistään sen kummemmin koska "peli on jo hävitty". Tai siis... öööh.. ymmärrät ehkä mitä tarkoitan.

Kesäminkki kirjoitti...

mä nimenomaisten naapureiden yllykkeestä tupakoin viime vuonna ikkunalaudalla sen mun viikoittaisen savukkeen. nyt en enää kehtaa, koska eihän se käy. vaikka suhde olisi edelleenkin se mun maksimissaan yksi savuke / viikko ja niiden keskimäärin kahdeksan topallista päivässä. koetan kerrankin elää kuten opetan.

eikun mä en nimenomaan ymmärrä. tai siis ymmärrän ton, että jännitteen purkautuminen purkaa ne ylenmääräiset paineetkin. mutta... äh, en mä osaa pukea tätä sanoiksi. musta on vain surullista huomata, miten joidenkin kohdalla kaikki kiinnostus hiipuu, kun se "peli on hävitty". ylen inhimillistä se toki on, enkä väitä olevani itsekään moisesta synnistä vapaa. se on vain harmillista, koska usein kyseessä ovat kuitenkin loistotyypit, joiden kanssa jakaisi kernaasti sekä aikaansa että ajatuksiaan noin niin kuin vähän vähemmän vakavassa mittakaavassa.

tulinkohan ymmärretyksi? tuskin, taaskaan :)

Mierolainen kirjoitti...

Kyllä mä ymmärsin sua oikein hyvin. Voisko olla kyseessä niinkin julma ja kylmä tapa kuin laskelmointi? Tai sitten... emmä tiedä.

Jihuu, kohta on viikonloppu ja töitä. :(

Mennäänkö Minkki joku ilta vaikka kaljalle?

Kesäminkki kirjoitti...

mennään! joo! esim. ensi viikolla, tai ensi viikon viikonloppuna? huisaa!

ja kyllä mä tiesin, että sä ymmärsit :)

Mierolainen kirjoitti...

Mites sun aikataulukalenteriaurinkokello sanoo tiistaista taikka torstaista? Keskiviikko on mulle paha ja huono ainakin. Voi olla että maanantaille on tulossa kiinnitystä muualle joten...

nuunis kirjoitti...

toi muuten on juuri noin, että ihastumisen mentyä ohi ei todellakaan tajua, miksi ihmeessä on joskus ollut ihastunut, ainakin useimmissa tapauksissa. musta useimpien exien kohdalla on myös näin, ei voi millään käsittää, miksi joskus on jopa alkanut seukata niin tyhmän, ruman, lapsellisen ja mitälie tyypin kanssa. mielet muuttuvat, ja muutenkin mun mielestä nää jutut on psykologisesti tosi huonosti suunniteltuja, ei mitään järkeä.